Hakukoneoptimoinnilla Googlen Karttanäkymään

Home / hakukoneoptimointi / Hakukoneoptimoinnilla Googlen Karttanäkymään

Tämä postaus kertoo Googlen karttanäkymän tärkeydestä sekä kuinka sinun yrityksesi sivusto pääsee sinne.

Mikä on Google-karttanäkymä?

Google karttanäkymä hakusanalle ”hammaslääkäri oulu”

Yllä on esimerkki miltä karttanäkymä näyttää Googlessa. Näkymässä on listattuna kolme yritystä ja niiden puhelinnumerot ja sijainnit. Mobiililaitteissa näkymästä voi suoraan yhdellä klikkauksella soittaa yrityksen puhelinnumeroon. Toki käyttäjä voi selata lisää hakuun sopivia yrityksiä, mutta on sanomattakin selvää kuinka tärkeää sinun yrityksesi on olla näiden kolmen yrityksen joukossa.

Hakutuloksissa näytetään ensin mainokset (tällä hetkellä enintään neljä kappaletta), jonka jälkeen mahdollinen karttanäkymä näytetään. Useimmissa mobiililaitteissa karttanäkymä vie koko näytön tilan, joten näkyvyys on taattua. Vasta karttanäkymän jälkeen tulee orgaaniset tulokset. Koska on kyseenalaista kuinka moni hakija klikkaa mainoksia ja kuinka myöhään orgaaniset tulokset näytetään, voidaan olettaa että karttanäkymä on erittäin arvokas ellei jopa arvokkain sijainti maksimaaliselle hakukonenäkyvyydelle ja täten tähän kannattaa satsata paukkuja.

Välihuomautuksena: Jos hakukoneoptimointiyrityksesi tai hakukonemarkkinoinnista vastaava palveluntarjoajasi ei tiedä kuinka päästä näiden kolmen yrityksen joukkoon, niin kannattaa vakavasti harkita heidän vaihtoa parempaan palveluntarjoajaan eli meihin 😀

Mitkä tekijät edesauttavat pääsemään top-3:een?

Ensinnäkin, yrityksesi tulee olla listattuna Google My Businekseen (GMB). Jos yrityksesi on uusi, niin Google ei välttämättä edes vielä tiedä sen olemassaolosta. Toisaalta yrityksesi voi olla jo iäkkäämpi ja Google on listannut yrityksesi jo palvelussaan. Tällöin sinun tulee ”omistaa” (engl. claim) yrityksesi Googlessa. Kun väität omistavasi yrityksesi GMB:ssä Google lähettää yrityksesi osoitteesee kirjeen, joka sisältää koodin. Voit koodilla vahvistaa omistavasi yrityksen.

Toiseksi, yrityksesi nimi, osoite ja puhelinnumero (name, address and phonenumber = NAP) tulee olla täysin yhdenmukaisesti ilmaistuna kaikkialla. Eli jos käytät toisaalla Firma Oy ja toisaalla pelkkä Firma, niin se ei ole hyvä juttu. Kaikkialla tulee olla joko Firma tai Firma Oy, ei molempia sekaisin. Myöskin puhelinnumero ja osoite tulee olla joka paikassa täysin identtisesti kirjoitettuna.

Kolmanneksi, yrityksesi NAP täytyy olla Suomen ja maailman merkittävimmissä sitaattisivustoissa listattuna. Sitaattisivustoja ovat muun muassa Fonecta, Facebook ja Yelp. Joistakin sitaattisivuista saat myös arvokkaita backlinkkejä.

Neljänneksi, kannattaa täyttää kaikki yrityksesi profiilit kaikissa palveluissa missä se on esillä. Tällä tarkoitan, että lisää mahdollisimman paljon sisältöä ja mahdollisimman monta kuvaa palveluihin.

Viidenneksi, yrityksesi orgaaninen sijoitus vaikuttaa myös eli kannattaa kiinnittää huomiota myös perinteiseen hakukoneoptimointiin.

Olemme paras valintasi hakukoneoptimoinnin ja hakukonemarkkinoinnin asiantuntijaksi Oulussa!